اگر این ۱۱ نشانه را دارید باهوش هستید
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ تاریخ انتشار

هوش محدود به IQ نیست، به دلیل این‌که آزمون‌های IQ مهارت‌های خاصی نظیر استدلال، حافظه و قدرت حل مسئله را اندازه‌گیری می‌کنند. با این حال، تصویر جامع و دقیقی در ارتباط با قابلیت‌های شما ارائه نمی‌کنند. 

آزمون‌های IQ نمی‌توانند در ارتباط با ویژگی‌های مهمی نظیر خلاقیت یا مهارت‌های عاطفی ارزیابی‌های دقیقی انجام دهند. 

افراد جامعه ممکن است پس‌زمینه‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون داشته باشند و با ساختار و مفاهیم مختلفی آشنا باشند، اما در آزمون ‌های IQ نمرات پایینی را دریافت کنند، بنابراین آزمون‌های فوق همواره قادر نیستند توانایی‌های فکری افراد را نشان دهند.  

پژوهشی که سال 2016 میلادی انجام شد نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اوتیسم سطح دانش و هوشمندی بیشتری نسبت به آزمون‌های استاندارد IQ دارند. این اطلاعات به سادگی نشان می‌دهند که آزمون‌های IQ دارای تناقض‌هایی هستند که می‌توانند تاثیر منفی بر نحوه تعامل اجتماعی افراد با جامعه و انجام کارهای آن‌ها بگذارند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که یک آزمایش واحد نمی‌تواند تصویر روشنی از هوش را نشان دهد، زیرا لازم است که فاکتورهای مختلفی در زمان ارزیابی هوش مدنظر قرار گیرند تا نتایج جنبه واقع‌گرایانه‌ای پیدا کنند. پرفسور هوارد گاردنر روان‌شناس معروف نظریه محبوبی در این زمینه دارد که نشان می‌دهد که برای ارزیابی دقیق هوش لازم است تا 9 فاکتور مهم مورد بررسی قرار بگیرند تا شناخت دقیقی در این زمینه به دست آورید. بدون ارزیابی این 9 فاکتور به سختی می‌توان نظر قاطعی در ارتباط با هوش افراد ارائه کرد. در این مقاله قصد داریم 11 نشانه‌ای که بیان‌گر سطوح مختلفی از هوش هستند را بررسی کنیم.

1. شما هوش هیجانی دارید 

هوش عاطفی، هوش احساسی یا هوش هیجانی (Emotional intelligence) شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود و دیگران است. به عبارت دیگر، شخصی که EI بالایی دارد، سه مؤلفه هیجان‌ها را به‌طور موفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند: مؤلفه شناختی، مؤلفه فیزیولوژیکی و مؤلفه رفتاری. متونِ علم مدیریت بر این باورند که رهبران و مدیران، با هوش‌های هیجانیِ بالاتر، توان بیشتری برای هدایتِ سازمانِ تحت کنترل‌شان دارند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد کارکنانی که دارای وجدان کاری و احساس وظیفه‌شناسی بالایی هستند، اما فاقدِ هوش هیجانی و اجتماعی‌اند، در مقایسه با کارکنان مشابهی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، عملکرد ضعیف‌تری دارند.

2. شما برای تنهایی ارزش قائل هستید

به زمان کافی برای استراحت و شارژ مجدد خود نیاز دارید؟ شما ممکن است از قبل درونگرایی خود را تشخیص دهید، اما ممکن است ندانید که موفق شدن در انجام کارهای حرفه‌ای می‌تواند بیان‌گر هوشمندی باشد. سال 2016 میلادی پژوهشی در ارتباط با تأثیر بالقوه دوستی، اجتماع و هوش بر خوشبختی انجام شد که نشان داد افراد با هوش زمانی که بیشتر وقت خود را صرف معاشرت با دوستان می‌کنند از زندگی احساس رضایت کمتری پیدا می‌کنند. 

هرچه بیشتر وقت خود را به معاشرت اختصاص دهید، زمان کمتری برای تفکر دروننگرانه و پیگیری اهداف و پروژه‌های شخصی خواهید داشت. بنابراین، به راحتی می‌توانید تعداد دوستان خود را محدود کنید و زمانی را که با عزیزان‌تان سپری می‌کنید را گرامی بدارید به شرط آن‌که زمان کافی برای خود داشته باشید. به‌طور خلاصه، شما می‌دانید که دقیقاً چه چیزی برای شما مناسب است و اگر حدس کنید این خودآگاهی نشانه دیگری از هوش است‌، حق با شما است).

3. شما احساس قوی از خود دارید

دانستن آن‌که چه چیزی را در تعاملات خود به آن نیاز دارید تنها بخشی از خودآگاهی است. افرادی که حس قوی دارند به‌طور معمول صفات و توانایی‌های خاصی دارند، ارزش‌های شناخته‌ای در زندگی دارند و اهداف و خواسته‌های اصلی و روشنی در زندگی دارند. یک حس خوب پرورش یافته درونی بیان‌گر سطح بالایی از هوش است، زیرا توصیف‌کننده هویت فردی شما بوده و نشان می‌دهد در جایگاهی که هستید احساس امنیت می‌کنید و به درستی مهارت‌های خود را می‌شناسید. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید اعتماد به نفس است و همواره باید به دنبال انتخاب موضوعات و چیز‌هایی باشید که منعکس کننده باورهای شما هستند. کشف این موارد خودشناسی ممکن است زمان‌بر باشد، اما زمانی‌که هویت خود را به درستی درک کردید باید تلاش کنید تا عقاید خود را آزادانه بیان کنید، مرزهای خود را مشخص کنید و مسیری که با ارزش‌های شخصی‌تان همسو است را انتخاب کنید. 

4. شما همیشه می‌خواهید بیشتر بدانید

شاید توضیحات ساده هرگز شما را راضی نکند. شما از مطالعه، هنر و کاوش در زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر لذت می‌برید.

شما سوالات متفکرانه‌ای را می‌پرسید که در بطن یک موضوع قرار دارند، ساعت‌ها وقت خود را صرف جست‌وجو و کنکاش در ارتباط با موضوعی در اینترنت می‌کنید تا اطلاعاتی در ارتباط با مبحثی که مورد توجه‌تان است به دست آورید یا این‌که مسائل را تفکیک می‌کنید تا ببینید چطور کار می‌کنند. کنجکاوی، در تمام اشکال آن نزدیکی زیادی با هوش دارد. یکی از نشانه های روشن هوشمندی بازبودن است. پذیرای تجربه بودن یا بازبودن در برابر تجربه (Openness to experience) و گاهی به خلاصه، بازبودن، یکی از حوزه‌هایی است که در توصیف شخصیت انسان در مدل پنج عاملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازبودن شامل پنج بعد است. از جمله تخیل فعال (فانتزی)، حساسیت نسبت به زیبایی، توجه به احساساتِ درونی، ترجیحِ تنوع و کنجکاوی فکری. بسیاری از تحقیقات روان‌سنجی، نشان داده‌اند که این وجه‌ها یا خصوصیات، به‌طور قابل توجهی با یکدیگر همبسته‌اند؛ بنابراین، بازبودن می‌تواند به عنوان یک ویژگیِ شخصیتیِ کلی دیده‌شود که از مجموعه‌ای از ویژگی‌های رفتاری، عادت‌ها و همچنین تمایلات خاص تشکیل شده‌است که در کنار هم جمع می‌شوند. وقتی می‌خواهید پاسخی برای پرسش‌های خود پیدا کنید، به دنبال آن‌ها می‌گردید. بنابراین در طول زندگی به یادگیری ادامه می‌دهید - شاید حتی بیش از آنچه انتظار داشتید. به جای پذیرفتن پاسخ "این دقیقاً همین‌طور است" در تلاش برای یافتن دلیل آن هستید. 

5. مشاهده می‌کنید و به یاد می‌آورید

اغلب به خاطر قدرت مشاهده خود مورد ستایش قرار می‌گیرید؟ شاید شما دقیقاً شرلوک هولمز نباشید، اما توجه به آن‌چه در اطراف شما اتفاق می‌افتد هنوز هم می‌تواند هوش را نشان دهد. حافظه فعال بیان‌گر توانایی شما در ذخیره و کار با اطلاعات خاص است. در حقیقت، توانایی مشاهده و یادآوری ارتباط مستقیمی با هوشمندی دارد. چشم خوبی برای مشاهده الگوها دارید؟ شاید مشاهدات شما در کارهای خلاقانه شما بروز کنند. اینها عناصر هوش مکانی - بصری هستند. به گفته گاردنر، درک عمیق طبیعت حتی ممکن است نوعی هوشمندی باشد. هوش طبیعت‌گرایانه ممکن است به عنوان یک توانایی ذاتی در تشخیص الگوها یا تغییرات در یک محیط طبیعی نشان داده شود.

6. حافظه بدن خوبی دارید

هوش می‌تواند به صورت فیزیکی خود را نشان دهد. شاید نتوانید نحوه رسیدن به یک رستوران خاص را توضیح دهید، اما پاهای شما راه را می‌دانند - حتی اگر چندین سال پیش فقط یک بار به آن قسمت از شهر پیاده‌روی کرده باشید یا شاید پس از این‌که مربی شما فقط یک بار حرکات پیچیده یک رقص را به شما نشان دهد به خوبی قادر به انجام آن باشید. هوش جنبشی-بدنی بالا می‌تواند به مهارت و هماهنگی بهتر کمک کند. شما الگوهای حرکتی را به خاطر می‌آورید و می‌توانید بدون تلاش زیاد آن‌ها را تکرار کنید. رویکرد فوق می‌تواند در ورزش و سایر فعالیت‌های بدنی به خوبی به شما کمک کند و در عین حال مهارت شما در توجه به جزییات را بهبود بخشد. 

7. شما می‌توانید از پس چالش‌هایی که زندگی پیش روی شما قرار می‌دهد سربلند بیرون آیید 

زندگی همیشه مسیر ساده و صافی ندارد، اما برخی افراد پیچ و خم‌های پیچیده آن‌را راحت‌تر از دیگران درک می‌کنند. سازگاری یکی از مولفه‌های اصلی هوش است. این توانایی نه تنها به شما در سازگاری با شرایط جدید یا اتفاقات جدید کمک می‌کند، بلکه شخصیت شما را نیز توصیف می‌کند. ویژگی مذکور می‌تواند به انعطاف‌پذیری یعنی توانایی تحمل ناملایمات کمک کند. زمانی که ویژگی فوق با شوخ طبعی در برابر ناملایمات همراه باشد بیان‌گر نبوغ ذاتی یک فرد است. 

8- شما در حفظ آرامش مهارت دارید

مهارت‌های قوی بین فردی نیز نشان‌دهنده هوش هستند. حل تعارض را در پیش بگیرید و سعی کنید مناقشات میان همکاران ناراضی یا دوستان خود را برطرف کنید. این مهارت از چند مولفه مهم تشکیل شده که همگی توصیف کننده هوش هستند. 

شما زبان بدن دیگران را درک می‌کنید که می‌تواند اولین نشانه هوش باشد. شما از این سیگنال‌ها برای پرسش و گوش دادن همدلانه استفاده می‌کنید تا داستان کاملی را از هر دو طرف دریافت کنید. 

شما افراد درگیر را تشویق می‌کنید تا دیدگاه‌های یکدیگر را مدنظر قرار دهند. 

سعی می‌کنید راه‌حل‌های بالقوه‌ای برای حل مشکلات ارائه کنید. 

کنار آمدن با دیگران به تحصیلات دانشگاهی ارتباطی ندارد، با این حال، تحصیلات عالی در تعامل با دیگران کمک زیادی به شما می‌کنند. 

9. شما تمایل دارید که نگران مسائل باشید

به لحاظ تئوری، نگرانی مساوی است با آماده‌سازی خود برای روبرو شدن و غلبه بر اتفاقات ناخوشایند. افرادی که با اضطراب زندگی می‌کنند به‌طور کلی زمان زیادی صرف توجه به اتفاقاتی می‌کنند که بعید می‌دانند رخ دهد. وجه مثبت این همه نگرانی چیست؟ این موضوع می‌تواند بیان‌گر هوش بیشتر باشد. تحقیقات انجام شده در سال 2015 ارتباط بین هوش کلامی و تمایل به نگرانی را به اثبات رساند. مطالعه دیگری که سال سال 2011 انجام شد نشان داد که میان اضطراب و هوش ارتباطی در جریان است. نویسندگان این پژوهش توضیح می‌دهند افرادی که ضریب هوشی بالایی دارند در اغلب موارد نگران‌تر از اطرافیان خود هستند. این موضوع ممکن است تا حدودی متناقض به نظر برسد، اما توضیحات احتمالی زیر را در نظر بگیرید:

  • افراد بسیار باهوش ممکن است وقت زیادی را صرف موضوعاتی کنند که بعید می‌دانند اتفاق بیفتد. آن‌ها ممکن است در توانایی خود برای کنار آمدن با هرگونه چالش پیش آمده احساس امنیت بیشتری کنند نسبت به دیگران کنند. در نتیجه این اعتماد به نفس، آن‌ها در بلندمدت نگرانی کمتری را تجربه می‌کنند. 
  • از طرف دیگر، افراد بسیار باهوش ممکن است زمان بیشتری را با نگرانی سپری کنند، زیرا دانش گسترده‌ای در مورد تهدیدهای احتمالی دارند و می‌خواهند خود را برای هر موقعیتی آماده کنند. این نگرانی ممکن است شامل برنامه‌های طوفان فکری برای کنترل اوضاع یا فکر کردن به راه‌‌حل‌هایی باشند که مانع بروز مشکل می‌شود. 
  • مردم تمایل دارند اضطراب را به عنوان یک ویژگی منفی ببینند، اما این یافته بر عملکرد اساسی اضطراب تأکید می‌کند که توصیف‌کننده شناخت و پاسخ به خطر هستند.

دقت کنید که اضطراب کنترل نشده کاملاً می‌تواند تأثیر منفی بر روابط و سلامت بگذارد، بنابراین بهتر است هنگامی که خودتان در مورد مدیریت اضطراب با مشکل جدی روبرو هستید به سراغ یک درمانگر بروید. 

10. شما در مدیریت احساسات خود مهارت دارید

همه افراد هر از گاهی با احساسات دردناک یا ناخواسته کنار می‌آیند. این یک قسمت عادی از زندگی است. گرچه نحوه برخورد با آن احساسات می‌تواند چیزهای زیادی در مورد هوش هیجانی شما بگوید. به طور کلی، افراد با هوش هیجانی بالا می‌توانند:

  • احساسات پیچیده را بشناسند.
  • درک کنند که چگونه این احساسات بر انتخاب و رفتار تأثیر می‌گذارد.
  • به آن احساسات پاسخ مثبت می‌دهند.
  • برای ابراز احساسات در زمان‌های مناسب از خودکنترلی استفاده کنید.
  • به روش‌های درستی احساسات خود را بروز می‌دهند. 
  • مانند سایر جنبه‌های هوش هیجانی، مهارت‌های تنظیم عاطفی با تمرین رشد می‌کنند. 

11. حیوان خانگی دارید

به نظر می‌رسد مالکیت حیوانات خانگی برای بسیاری از افراد تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارد. افرادی که حیوانات خانگی دارند اغلب:

  • کمتر احساس تنهایی می‌کنند.
  • مدیریت استرس در آن‌ها راحت‌تر است.
  • علائم افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند.

بگذارید بگوییم وقتی ناراحت هستید با حیوان خانگی خود صحبت می‌کنید. این‌کار مانند گفتگو با خود است که باعث می‌شود تفکرات منفی را از خود دور کنید، زیرا حیوان خانگی همیشه به صحبت‌های شما گوش می‌دهد و می‌تواند به شما در کنار آمدن با مشکلات کمک کند که در نهایت بهبود روحیه را به همراه دارد. این یک روش خوب برای مدیریت احساسات است و همان‌گونهه که اشاره شد، کنترل عاطفی خوب نشانه اصلی هوش هیجانی است. آیا نوع حیوان خانگی شما مهم است؟ در یک مطالعه که سال 2017 انجام شده، محققان با بررسی 418 دانشجو دریافتند که 66 شرکت‌کننده‌هایی که گربه دارند، نمرات بالاتری در ارتباط اب اعتماد به نفس، انتزاع و هوش عمومی کسب کرده‌اند. کسانی که سگ دارند از نظر گرمی، جسارت اجتماعی و سرزندگی نمرات بالاتری کسب کردند. طبق مطالعه‌ای که سال 2010 انجام شد و ویژگی‌های مختلف شخصیتی را در افراد دارنده سگ و گربه کاوش کرد، دوستداران سگ تمایل دارند در پنج ویژگی بزرگ برونگرایی، موافق بودن و وظیفه‌شناسی امتیاز بیشتری کسب کنند. دوستداران گربه در معیارهای گشودگی و آسودگی خیال امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند. همانطور که اشاره کردیم، گشودگی با هوش ارتباط دارد. این لزوماً به این معنی نیست که افرادی که سگ را انتخاب می‌کنند از هوش کمتری برخوردار هستند. این یافته‌ها به راحتی می‌توانند بینشی در مورد چگونگی توانایی‌های منحصر به فرد شما در تعامل با حیوانات را نشان دهند. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg